Analyse van de kwaliteit van het onderwijs

Naam: Lisette

Geïnterviewde:  Intern Begeleider

Vragen:

- Wat is jouw rol binnen de school met oog op passend onderwijs? 

- Wat kan de IB'er op klassenniveau betekenen?

- Hoe signaleren jullie leerproblemen bij kinderen?

- Wat zijn de mogelijkheden die jij als intern begeleider kan bieden wanneer een leerling onder het niveau presteert?

 

Naam: Harry

Geïnterviewde: Directeur 

Vragen:

- Hoe maak je een formatie?

- Hoe belangrijk zijn stagiaires?

- Hoe doorloop je een functioneringsgesprek?

- Ontwikkelplan maken, waar liggen de ontwikkelingen in de school, hoe kom je hier achter?

 

Naam: Maudy

Geïnterviewde: Leerkracht groep 4

Vragen:

- Als je merkt dat een leerling uitvalt op een bepaald vak, wat doe je dan eerst?

- Als dit niet werkt wat is dan het vervolgplan?

- Wordt er vaak een leerling doorgestuurd naar externe organisaties?

- Wat betekent de IB'er bij de zorg in de klas? 

 

Naam: Jorn

Geinterviewde: Leerkracht groep 7

Vragen: 

         - Hoe worden kinderen met extra onderwijsbehoeftes begeleid in de bovenbouw?

         - Wat gebeurt er als leerlingen ondermaats presteren?

         - Wat gebeurt er als leerlingen bovenmaats presteren?

         - Wanneer word er gebruik gemaakt van de onderwijsassistent?

 

 

Wat nemen we mee:

Hoe je een als school een ontwikkelplan maakt. Waar liggen de ontwikkelingen in de school en hoe kom je hierachter? Schoolplannen van vier jaar worden opgesteld.

Schoolplannen worden gebaseerd op enquêtes van ouders, leerlingen en leerkrachten. Ook wordt het vorige plan geëvalueerd. Er wordt een jaarverslag opgesteld, hierin wordt geëvalueerd. De enquêtes worden om de twee jaar afgenomen.

We nemen ook mee wat de IB'er voor invloed kan hebben op klassenniveau. Hulp hoeft niet altijd in de klas geboden te worden. De IB'er kan ook hulp bieden buiten de klas om zo de leerkracht te ontlasten. 

We gaan meenemen hoe de kinderen in de bovenbouw worden begeleid als deze extra onderwijsbehoeftes hebben en wat er gebeurd als leerlingen onder- of juist bovenmaats presenteren.