Kwaliteitszorg
Als er vermoedens zijn dat een leerling op een bepaald leergebied uitvalt en de leerkracht grondige redenen heeft om zich zorgen te maken, wordt als eerste de intern begeleider ingeschakeld.
Deze begeleider gaat dan kijken of hij/zij hulp kan bieden aan het kind. Waar nodig is, schakelt de IB’er hulp in van de taal- en/of rekenspecialist.
Wanneer de hulpvraag van het kind groter is dan waar de school bij kan helpen, hebben wij externe hulpdiensten. Binnen het samenwerkingsverband van de school wordt er dan gezocht naar de expertise van een specialist, bijvoorbeeld een gedragstherapeut, een fysiotherapeut of een logopedist.
Mochten de problemen te groot zijn dan kan het kind worden overgeplaatst naar een andere school binnen de stichting waar de desbetreffende hulpvraag wel beantwoord kan worden.
Een aantal contacten van de school binnen de zorg zijn:
* GGD, schoolarts, logopedie en sociaal verpleegkundige
* Instituten voor dyslexiebehandelingen.
* Huisarts
* Doktersassistent
* Jeugdzorg
* Voor slechthorenden/doven – kentalis
* Fysiotherapie
* Kinderdagverblijf
* Peuterspeelzaal
* Leerplichtambtenaar
* Orthopedagoog
* Wijkagent
* Schoolmaatschappelijk wek
* Psychomotorische therapie
Elke dinsdag wordt er met het team een overleg gehouden over hoe de voorgaande week is verlopen. Tijdens dit moment is er een brainstormsessie over hoe we de kwaliteit van het onderwijs kunnen verbeteren. Ook hebben wij als team één keer in de maand een kwaliteitsvergadering. Tijdens deze vergadering bekijken en evalueren wij de gestelde doelen op het gebied van de onderwijskwaliteit en of de leerlingen de doelen gehaald hebben. Mocht dit niet het geval zijn dan kijken wij als team hoe we deze doelen toch kunnen behalen. Dit kan door eventueel een ontwikkelingsperspectief op te stellen voor de leerlingen die niet het verwachte uitstroomniveau van E8 gaan halen.
Wij als school kunnen een duidelijkere visie ontwikkelen wat betreft leerlingenzorg en het opstellen van een zorgrapport. We moeten vaststellen wat een leerling met extra onderwijsbehoeften is en hoe we hierop gaan handelen. We zorgen voor een duideljk en transparant zorgprofiel wat aansluit op onze visie. De intern begeleider moet op den duur meer tijd gaan krijgen voor het begeleiden van zorgleerlingen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb