Doelen aankomende jaren
Naar aanleiding van het invullen van de checklists zijn wij tot de conclusie gekomen dat er een aantal indicatoren in onze school nog verbeterd kunnen worden. Onderstaand zijn de indicatoren te vinden waar aan gewerkt moet worden. Daar op volgend zijn er doelen opgesteld om deze indicatoren te verbeteren.
Standaard 5: Onze leraren geven planmatig onderwijs en begeleiding die aansluiten bij de kenmerken en behoeften van de leerlingen.
Indicatoren:
1. Onze leraren brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart en handelen op basis van deze informatie.
2. Onze leraren signaleren vroegtijdig ontwikkelingsvragen bij leerlingen (concentratiezwakte, gedragsproblemen, dyslexie, faalangst, gebrek aan ruimtelijk inzicht).
4. Onze leraren sluiten met hun begeleiding aan bij de ontwikkelingsvragen van leerlingen (dus wat leerlingen nodig hebben om zich te ontwikkelen).
7. Onze leraren maken extra tijd vrij voor begeleiding van leerlingen die daaraan behoefte hebben (bijvoorbeeld: extra voorinstructie, hulp buiten schooltijd).
Standaard 8: Leerlingen met extra onderwijsbehoeften krijgen bij ons extra leer- en instructietijd.
Indicatoren:
2. In het rooster is bij ons tijd gereserveerd voor activiteiten ter ondersteuning van de sociaal-emotionele ontwikkeling.
5. Onze leraren geven gerichte thuisopdrachten gekoppeld aan het handelingsplan.
Standaard 10: Onze leraren stemmen de instructie af op de onderwijsbehoeften van leerlingen.
Indicatoren:
3. Onze leraren geven leerlingen met extra onderwijsbehoeften aanvullende instructie (individueel, in groepjes).
4. Onze leraren geven leerlingen met extra onderwijsbehoeften voorinstructie.
Standaard 11: Onze leraren stemmen de verwerking af op de onderwijsbehoeften van leerlingen.
Indicatoren:
2. Onze leraren passen de hoeveelheid werk aan bij de mogelijkheden van de leerlingen met extra onderwijsbehoeften.
5. Onze leraren geven opdrachten die passen bij de leerstijl van de leerlingen met extra onderwijsbehoeften (leerlingen die veel met taal willen doen, leerlingen die praktisch zijn, leerlingen die visueel zijn ingesteld).
Standaard 16: Op onze school zijn ouders/verzorgers partners in de begeleiding van leerlingen.
Indicatoren:
1. Onze school vraagt ouders regelmatig naar de wensen en verwachtingen bij de begeleiding van leerlingen met extra onderwijsbehoeften.
2. Onze leraren vragen ouders regelmatig naar hun ervaringen met hun kind thuis en hun kennis van de ontwikkeling van hun kind op school en thuis.
3. Onze school voert met ouders van leerlingen met extra onderwijsbehoeften een overdrachtsgesprek bij aanmelding.
6. Onze school maakt samen met de leerling en de ouders afspraken over de begeleiding en wie waarvoor verantwoordelijk is.
Standaard 17: Onze school heeft een helder beleid op het gebied van leerlingenzorg.
Indicatoren:
1. Onze school heeft een duidelijke visie op leerlingenzorg.
2. Onze school heeft vastgelegd wat een leerling met extra onderwijsbehoeften is (Het gaat om de vraag wanneer een leerling een handelingsplan krijgt bijvoorbeeld).
3. Onze school heeft een transparant en duidelijk zorgprofiel. Het is voor ouders en anderen helder welke leerlingenzorg de school biedt (Het gaat erom dat duidelijk is welke zorg de school biedt en waar de grenzen liggen).
5. Procedures en afspraken over leerlingenzorg zijn duidelijk (Het gaat hier om duidelijke afspraken over handelingsplannen, gesprekken met ouders en leerlingen, afspraken rond dossiers).
7. De inzet van zorgmiddelen door de school is bij ons duidelijk (Denk aan de middelen uit rugzakjes, middelen uit het swv).
8. De school evalueert jaarlijks de leerlingenzorg en formuleert op grond hiervan verbeterpunten (Denk aan evaluatie van de leerlingenzorg, maar ook hoeveel vooruitgang leerlingen met extra onderwijsbehoeften hebben geboekt. Of de leerlingenzorg geholpen heeft en hoe deze verder kan worden verbeterd).
Standaard 19: Onze school volgt de leerlingen systematisch.
Indicatoren:
4 . Onze school stelt ten minste 2 maal per jaar met methode/onafhankelijke toetsen de ontwikkeling van leerlingen vast op het terrein van sociaal/emotionele ontwikkeling.
5. Afspraken over toetsing en onderzoek van leerlingen liggen bij ons vast (toetskalender)
Conclusie
Uit de analyse is gebleken dat de leerkrachten standaard 5 en standaard 17 markeren als de standaarden waar de meeste aandachtspunten zitten. Het grootste aandachtspunt is echter: Onze leraren geven gerichte thuisopdrachten gekoppeld aan het handelingsplan. Dit is zeker iets waar in de toekomst verandering in moet komen. Alle leerkrachten geven immers aan dat hier aan gewerkt moet worden. Daarna komen:
- Onze leraren brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart en handelen op basis van deze informatie.
- Onze leraren sluiten met hun begeleiding aan bij de ontwikkelingsvragen van leerlingen (dus wat leerlingen nodig hebben om zich te ontwikkelen).
- Onze leraren maken extra tijd vrij voor begeleiding van leerlingen die daaraan behoefte hebben (bijvoorbeeld: extra voorinstructie, hulp buiten schooltijd).
- Afspraken over toetsing en onderzoek van leerlingen liggen bij ons vast (toets kalender)
Dit zijn de punten waar volgens de leerkrachten de meeste aandacht aan moet worden besteedt.
Aankomende twee jaar
Op basis van de conclusie die gemaakt is, hebben wij een ontwikkelplan opgesteld voor de aankomende twee jaar. Wij hebben gekozen om deze doelen extra aandacht te geven omdat die aansluit bij onze visie en voor de onderwijsbehoeften van de leerling. De doelen die extra aandacht krijgen zijn:
- Extra begeleiding buiten school (feedback gesprekken, huiswerk, bijles)
- Leerlingenzorg
- Ouderbetrokkenheid
Activiteiten om de doelen te behalen in de aankomende twee jaar:
Doelenbord lerarenkamer
In de lerarenkamer wordt er elke week een individueel doel bedacht waar de leerkrachten die week aan willen werken. Aan het begin van de week wordt dit met elkaar besproken en aan het eind van de week zullen de leerkrachten met elkaar gaan reflecteren of het doel is behaald. Is het doel niet behaald? Dan gaan de leerkrachten samen kijken hoe het doel dan alsnog kan worden behaald.
Doelenbord in de klas
Niet alleen in de lerarenkamer komt een doelenbord, maar ook in de klas komt er een te hangen. Hier wordt alleen niet beschreven wat het doel is van een kind per week. Maar er wordt beschreven wat het doel per les is op de desbetreffende dag.
Visie leerlingenzorg verbeteren
De directeur zal tijdens de teamvergaderingen, die maandelijks wordt gehouden, onder andere bezig gaan met het verduidelijken van de visie over leerlingezorg. Dit gebeurt samen met het team. Hierdoor wordt het voor de leerkrachten duidelijk welke leerlingen extra onderwijsbehoeften hebben, waaraan extra hulp aangeboden kan worden.
Kijkdagen voor ouders
Elke week krijgen ouders de kans om een les bij te wonen in de klas van hun kind. Zo worden ouders betrokken bij het ontwikkelproces van hun kind. Ook proberen wij hiermee ouders te werven om mee te helpen tijdens praktijk dagen die aangeboden worden aan de leerlingen.
10 minuten gesprekken voor kinderen.
Elke dag zal er een kind aan de beurt zijn voor een tien minuten gesprek. Dit gesprek zal plaatsvinden na schooltijd, vlak nadat alle kinderen naar huis zijn. De kinderen beschrijven hier hun eigen ontwikkeling door te praten met de leerkracht. Doordat er elke dag een leerlingen een gesprek heeft zal er maandelijks een gesprek zijn per leerling. De leerkracht kan tijdens de weken aftasten wie er misschien meer baat heeft bij een gesprek en bij wie het gesprek misschien wel wat langer kan wachten.
Instructie tafel
Elke klas krijgt een instructietafel, waar de leerkrachten extra instructie kan geven. Kinderen die extra behoeften hebben aan instructie kunnen hier extra hulp krijgen van de leerkracht. Aan de instructietafel kan de leerlingen zich ontwikkelen op zijn eigen niveau omdat de leerling individuele instructie krijgt aangepast aan zijn behoeftes.
Planbord in de lerarenkamer
In de lerarenkamer hangt een planbord waarop elke dag en maand staat. Elke activiteit van de school is hier in beschreven. Ook worden de activiteiten van de ib’er hier ingezet om de leerkrachten inzicht te geven wanneer er onderzoek wordt gedaan naar een kind. Welke activiteiten moet je dan aan denken? Van toetsweken tot aan schoolreisje en van het groep 8 kamp tot aan het onderzoek van een bepaald kind.
Kanjertraining
Wij werken nu een keer in de twee weken met kanjertraining in de klas. Wij merken als leerkrachten dat er te weinig aanbod is voor de kinderen om zich goed sociaal-emotioneel te kunnen ontwikkelen. Daarom willen wij de kanjertraining een keer per week in het rooster hebben zodat de kinderen meer tijd krijgen om zich te ontwikkelen op sociaal-emotioneel gebied.
Maak jouw eigen website met JouwWeb