Leerlingvolgsysteem

Volgen van de leerlingen / leerlingvolgsysteem 

Volgens de onderwijsinspectie volgen basisscholen de vorderingen van leerlingen door middel van  observaties en toetsen. Op deze manier kunnen scholen het onderwijs voor de leerlingen laten aansluiten op hun vermogen. Daarnaast kunnen scholen zo vroegtijdig signaleren of leerlingen extra zorg nodig hebben. Daarom doen wij dit op basisschool de Morgenster ook op deze manier.  

Sinds het schooljaar van 2014/2015 zijn scholen verplicht om met een leerlingvolgsysteem te werken. Op basisschool de Morgenster is dit ParnasSys.  

De ontwikkeling van leerlingen volgen staat centraal. De inspectie blijft het belangrijk vinden dat scholen goede resultaten halen en de ontwikkeling van leerlingen goed volgen. Dat doel - het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen en de evaluatie of de ontwikkeling verloopt zoals gepland – blijft centraal staan. Het bestuur en de scholen zijn verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs en moeten zich eigenaar voelen van die kwaliteit. (analyse en waardering van opbrengsten van het primair onderwijs 2016) 

Wij als school kiezen voor ParnasSys, omdat wij vinden dat het een duidelijk leerlingvolgsysteem is waar veel mogelijkheden in zijn wat betreft het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen. Wij vinden het prettig dat wij onze eigen modules kunnen kiezen zoals bijvoorbeeld ULTIMVIEW waarin we de leeropbrengsten zichtbaar kunnen maken. Maar ook de module ontwikkeling van het team vinden wij een belangrijke module zodat we alles uit ons team kunnen halen en voor de beste ontwikkeling van kinderen kunnen zorgen. 

Ook is ParnasSys te koppelen aan ouders. Zo kunnen ouders een bepaald deel meekijken in het leerlingvolgsysteem zodat ze op de hoogte zijn van de ontwikkeling van hun kind. 

Met dit leerlingvolgsysteem volgt de school de vorderingen en de resultaten van de leerlingen. Dit doen wij  niet alleen van elke individuele leerling, maar ook van de groep en van de school, in elk geval voor Nederlandse taal en rekenen/wiskunde. 

Wij zijn verplicht om een eindtoets af te nemen. Deze eindtoets laat zien in welke mate de leerlingen de referentieniveaus voor taal en rekenen beheersen. Ook toont de eindtoets aan welk type vervolgonderwijs bij de leerling past.  

De resultaten van de eindtoets zijn belangrijk voor het toezicht van de inspectie. Het is één van de indicatoren waarbij de inspectie vaststelt of er risico’s zijn in de kwaliteit van de school. Daarom hechten wij op basisschool de Morgenster veel waarde aan deze eindtoets.  

Pagina-einde 

Het volgen van de sociale emotionele ontwikkeling doen wij door middel van het volgsysteem ZIEN!.  

ZIEN! Bevat twee instrumenten: 

  • Een leraarvragenlijst 
  • Een leerlingvragenlijst 

De lerarenvragenlijst voldoet aan de criteria van Cotan en de inspectie beschikt over normen om de resultaten hiervan te beoordelen. Bij de vragenlijst voor de leerlingen is dit nog niet van belang. 

De inspectie geeft voorkeur aan de gegevens van zelfrapportage door leerlingen. (Analyse en waardingen van opbrengsten basisonderwijs, januari 2016). De leerlingen bij ons op school worden gestimuleerd om op zichzelf te reflecteren door middel van vragenlijsten, waaronder ook de vragenlijsten van ZIEN! 

ZIEN! Onderscheidt twee hoofddimensies. 

* Het leerklimaat op school 

* Het leefklimaat op school 

 

Het leer- en leefklimaat op school brengt ZIEN! in beeld met de schalen ‘betrokkenheid’ en ‘welbevinden’. De sociale competentie van ZIEN! bevat vijf schalen, welke bepalen of een leerling beschikt over de vaardigheid om recht te doen aan zichzelf en de ander. Dit zijn: 

* Sociaal initiatief 

* Sociale flexibiliteit 

* Sociale autonomie 

* Impulsbeheersing 

Inlevingsvermogen 

 

(Analyse en waarderingen van opbrengsten januari 2016) 

Op basisschool de Morgenster vinden wij het belangrijk dat de kinderen zich veilig voelen op school. Onder deze veiligheid vallen ook dat de kinderen zich ontwikkelen op het gebied van welbevinden en betrokkenheid en de sociale vaardigheden die onder deze twee schalen vallen. Dit is de reden waarom wij voor ZIEN! hebben gekozen. ZIEN! sluit goed aan bij deze visie en bij het leerlingvolgsysteem ParnasSys waardoor het voor leerkrachten en ouders gemakkelijk werkt. 

 

Basisschool de Morgenster gaat voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes, een OPP opstellen. Dit gebeurt binnen zes weken. Hierbij wordt er gekeken naar het instroomniveau van de leerlingen en het gewenste uitstroomniveau (eind groep 7.) Op basis van deze twee indicatoren wordt er een prognose gesteld en een ontwikkelingsperspectief opgesteld. Bij het opstellen van het ontwikkelingsperspectief wordt er gekeken naar bovenstaande indicatoren en dit wordt meegenomen in het ontwikkelingsperspectief.