Methodes
Groep 1 en 2
Bij de kleuters wordt gewerkt volgens de methode van Kleuterplein. In deze methode zijn 16 thema’s verwerkt. Deze thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. De methode wordt gebruikt als leidraad, maar er kan van af geweken worden als de kinderen andere behoeften hebben. Bij deze methode wordt gebruikt gemaakt van een handpop, Raai de Kraai. Raai maakt het voor de kinderen nog aantrekkelijker. In de klas wordt gewerkt met hoeken. Deze hoeken zijn speels en uitdagend. Wie speelt in de huishoek is ook bezig met taalontwikkeling. Natuurlijk wordt er in groep 1 en 2 ook gerekend. Veel kinderen kunnen voor ze in groep 1 komen al een beetje tellen. In groep 1 en 2 leren de kinderen dit dan ook. Aan het eind van groep 2 kunnen de leerlingen tellen tot 20 en weer terug, schatten, hoeveelheden vergelijken en ordenen, groepjes maken, vormen herkennen, de dagen van de week opnoemen en kennen ze een aantal begrippen (lengte, inhoud,omtrek, gewicht, eerder, later, gisteren,vandaag, morgen). Deze reken en taallessen worden vaak gegeven in de kring, de verwerking hiervan vindt plaats tijdens het spelen.
Groep 3 t/m 8
Vanaf groep 3 werken we op een meer ‘schoolse’ manier. De leerlingen werken aan tafeltjes, moeten werken in boeken en krijgen een rooster met verschillende vakken. Bij de meeste van deze vakken wordt gewerkt met een methode. Hieronder wordt per vak uitleg gegeven.
Nederlandse taal
Voor taal werken we met verschillende methodes. In groep 3 wordt gewerkt met de methode Veilig Leren Lezen. Dit is een methode waarin het leren lezen centraal staat. In de groepen 4 t/m 8 wordt gewerkt met de methode Taal actief. Dit is een methode waarin woordenschat, leesbegrip, herhaling, samen leren en de integratie van de verschillende taalvaardigheden centraal staat. Binnen deze methode is ruimte om te differentiëren. Zo kan iedereen taal op zijn of haar eigen niveau krijgen. Voor het begrijpend/studerend lezen wordt de methode “Nieuwsbegrip” gehanteerd.
Lezen
In groep 3 leren de kinderen lezen met behulp van de methode VEILIG LEREN LEZEN. De kinderen leren een aantal structureerwoorden. Deze woorden worden vaak in verhaalvorm aangeboden. Binnen een aantal maanden kunnen de kinderen al eenvoudige boekjes lezen. In de volgende groepen wordt het (technisch) lezen verder uitgebouwd en wordt er ook aandacht besteedt aan begrijpend-, studerend- en voordrachtslezen. Een ander belangrijk onderdeel is het stillezen. Elke dag hebben de kinderen stillezen. Dit mag in een boek wat ze zelf hebben uitgekozen.
Schrijven
De kinderen leren schrijven met de methode Pennenstreken. Deze methode sluit aan bij de methoden Veilig leren Lezen en Taalactief. In groep 3 zullen de kinderen leren schrijven met een potlood. Vanaf groep 4 mogen de kinderen schrijven met een pen.
Rekenen
In de groepen 3 t/m 8 wordt gewerkt met de methode Wereld in getallen. Wereld in getallen is een methode die uitgaat van het realistisch rekenen, dit houdt in dat er wordt aangesloten bij de dagelijkse praktijk. De methode houdt rekening met de niveauverschillen binnen een klas. In de methode zijn 3 niveaus verwerkt; minimum, basis en plus. Door middel van toetsen wordt bijgehouden waar de kinderen zitten, waar ze goed in zijn en waar nog meer aandacht aan moet worden besteedt. Binnen deze methode leren ze de verschillende bewerkingen, bijvoorbeeld: optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen. Hierbij wordt geoefend met hulpmaterialen en modellen.
Engels
In de hele school wordt gewerkt aan Engels. Er wordt gewerkt met de methode Take it easy, naast deze methode wordt het Engels ook verweven in andere lessen.
Wereldoriëntatie
Op onze school vinden we het erg belangrijk om met de kinderen te praten over de wereld om ons heen en dat ze nieuwe kennis op doen over het heden en verleden van de aarde. Om deze kennis over te brengen wordt er gewerkt in 4 vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, verkeer en natuur en techniek. Deze kennisoverdracht gebeurd door het volgen van methodes, maar ook door schooltv, spreekbeurten, werkstukken en gesprekken over wat er allemaal speelt. De methoden waar we mee werken zijn: Wijzer door de wereld, Wijzer door de tijd, Binnenstebuiten en Rondje verkeer. Verder werken we ook geregeld met de Jeugdverkeerskrant. In groep 7 doen alle leerlingen verkeersexamen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb